Undgå dårlige betalere med en kreditrapport

Som både ny og ældre virksomhed kan det være en svær beslutning, om en potentiel kunde skal have kredit eller ej. Mange virksomheder tilbyder kredit til deres kunder, og din virksomhed kan derfor ende med at blive fravalgt til fordel for virksomheder, der tilbyder kredit. Omvendt kan din virksomhed miste mange penge, hvis du tilbyder kredit til dårlige betalere.

Med danske kreditrapporter slipper du for at tage en forkert beslutning. Her får du et samlet overblik over dine kunder eller leverandørers risikoprofil, hvilket giver dig et nemt og sikkert grundlag for en kreditvurdering. Rapporten kan både udarbejdes for private og virksomheder bosiddende i hele Norden, og du kan vælge mellem forskellige pakker afhængigt af dit behov for detaljer.

Vær kritisk

Som virksomhedsejer handler det om at være kritisk, når du vurderer, om din kunde skal have kredit. Der findes desværre rigtig mange dårlige betalere i Danmark, og det kan blive en meget dyr fornøjelse, hvis du som udgangspunkt tilbyder alle kunder det samme. Kredit er langt hen ad vejen en tillidssag, men du kan stadig gøre en indsats for at være på den sikre side.

Det skal du være opmærksom på

Hvis du i rapporten eller via egen research finder frem til mindst én af følgende, bør du på det kraftigste overveje, om du tør tilbyde virksomheden kredit:

  • Flerårigt underskud
  • Negativ egenkapital
  • Manglende eller sen indbetaling af regnskaber

Ovenstående er som regel tydelige tegn på, at en virksomhed klarer sig dårligt økonomisk og derved vil have udfordringer ved at betale sine udgifter rettidigt.

Hos privatpersoner bør du som udgangspunkt undersøge, om vedkommende er registret i RKI (registret for dårlige betalere).

Når skaden er sket

Det vil formentlig ske på et tidspunkt, at du har tilbudt en kunde kredit, og kunden ikke betaler rettidigt. Kunden behøver ikke nødvendigvis at have været dårlig betaler fra start, men omstændighederne kan have ændret sig. Det er derfor vigtigt, at din virksomhed har en konkret procedure for, hvordan dårligere betalere behandles, herunder hvornår og hvordan der udsendes rykkere, inkassovarsel og siden at lade sagen overgå til et inkassofirma. En konkret procedure vil vise kunden, at manglende eller for sen betaling ikke tolereres, og det højner chancen for, at du modtager dit udestående.

Vil du læse mere om kreditvurdering af kunder og leverandører, kan du gøre det her: gode råd inden for økonomi, lån og budgettering.

Share

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *